lördag 23 maj 2009

Vad följer därpå?

1.
”Vad hjälper det nu människan
om hon förvärvar hela världen och
får dock skada till sin själ? Eller
vad kan människan giva, där hon
kan igenlösa sin själ med?”
Matt 16:26


Ack, efter all lycka och ära
Som jorden åt mig kan beskära,
Och efter vad bäst den kan giva,
O, säg mig, vad följer därpå?

-Blott tomhet i hjärta och sinne
Och därtill ett sargande minne
Och kanske ett namn, som skall prisas,
Men tadlas av flera ändå.

Och efter de yrande nöjen
Och efter de slocknande löjen
Och efter de bristande banden,
O, säg mig, vad följer därpå?

-Ett avsked, som vållar mig smärta,
Ett sorgset och blödande hjärta,
Ett samvete sårat och sargat,
Som ej för Guds dom kan bestå.

Och efter all ävlan och möda
För skatter, dem malen föröda,
För guld eller höghet i världen,
O, säg mig, vad följer därpå?

-En längtan, som aldrig blir stillad,
En blick, utav irrsken förvillad,
Ett stingande törne, som hindrar
Min fot på Guds vägar att gå.

Ja, efter ett liv uti världen,
I synden och otron och flärden,
Ett liv utan Gud och hans Ande,
O, säg mig, vad följer därpå?

-En ångestfull domens förbidan,
En fruktansvärd jämmer och kvidan,
Ett rop till de fallande klippor:
O, krossa och skyl väl oss då!

2

Men efter en vandring i ljuset,
Trots farorna, stormen och bruset,
Och efter ett liv uti Herren,
O, säg mig, vad följer därpå?

-En vila, så ljuv i Guds sköte,
Ett saligt, ett fröjdefullt möte
Med Jesus och alla hans vänner,
Som re´n för hans anlete stå.

Och efter all strid och all fruktan,
All inre bestraffning och tuktan,
Allt mörker, då Herren fördolt sig,
O. säg mig, vad följer därpå?

-En frid, som av intet skall störas,
En lovsång, som evigt skall höras,
En salig förlossningens morgon,
Vars sol ej i moln mer skall gå.

Och efter en sådd under tårar
Vid hånet av tanklösa dårar,
Ett arbete, helgat åt Herren,
O. säg mig, vad följer därpå?

-En skörd under fröjd utan like,
Ett jubel i himlarnas rike,
Då mognande kärvarna föras
Dit in, både stora och små.

Och efter den hårdaste nöden,
Den yttersta kampen med döden,
Då floden steg högre och högre,
O, säg mig, vad följer därpå?

-En så riklig ingång i livet
Och arvet, med Kristus oss givet,
Och harpan och kronan och palmen,
Vad mer må vi önska oss då?

Ursprungligen:
1.
”Hvad hjelper det nu menniskan
om hon förvärfvar hela verlden och
får dock skada till sin själ? Eller
hvad kan menniskan gifva, der hon
kan igenlösa sin själ med?”
Matt 16:26


Ack, efter all lycka och ära
Som jorden åt mig kan beskära,
Och efter hvad bäst den kan gifva,
O, säg mig, hvad följer derpå?

-Blott tomhet i hjerta och sinne
Och dertill ett sargande minne
Och kanske ett namn, som skall prisas,
Men tadlas af flere ändå.

Och efter de yrande nöjen
Och efter de slocknande löjen
Och efter de bristande banden,
O, säg mig, hvad följer derpå?

-Ett afsked, som vållar mig smärta,
Ett sorgset och blödande hjerta,
Ett samvete såradt och sargadt,
Som ej för Guds dom kan bestå.

Och efter all äflan och möda
För skatter, dem malen föröda,
För guld eller höghet i verlden,
O, säg mig, hvad följer derpå?

-En längtan, som aldrig blir stillad,
En blick, utaf irrsken förvillad,
Ett stingande törne, som hindrar
Min fot på Guds vägar att gå.

Ja, efter ett lif uti verlden,
I synden och otron och flärden,
Ett lif utan Gud och hans Ande,
O, säg mig, hvad följer derpå?

-En ångestfull domens förbidan,
En fruktansvärd jämmer och qvidan,
Ett rop till de fallande klippor:
O, krossen och skylen oss då!

2

Men efter en vandring i ljuset,
Trots farorna, stormen och bruset,
Och efter ett lif uti Herren,
O, säg mig, hvad följer derpå?

-En hvila, så ljuf i Guds sköte,
Ett saligt, ett fröjdefullt möte
Med Jesus och alla hans vänner,
Som re´n för hans anlete stå.

Och efter all strid och all fruktan,
All inre bestraffning och tuktan,
Allt mörker, då Herren fördolt sig,
O. säg mig, hvad följer derpå?

-En frid, som af intet skall störas,
En lofsång, som evigt skall höras,
En salig förlossningens morgon,
Hvars sol ej i moln mer skall gå.

Och efter en sådd under tårar
Vid hånet af tanklösa dårar,
Ett arbete, helgadt åt Herren,
O. säg mig, hvad följer derpå?

-En skörd under fröjd utan like,
Ett jubel i himlarnas rike,
Då mognande kärfvarna föras
Dit in, både stora och små.

Och efter den hårdaste nöden,
Den yttersta kampen med döden,
Då floden steg högre och högre,
O, säg mig, hvad följer derpå?

-En rikelig ingång i lifvet
Och arfvet, med Kristus oss gifvet,
Och harpan och kronan och palmen,
Hvad mer må vi önska oss då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar