lördag 23 maj 2009

Jesu fråga

Ofta i kvällens
Tystaste timma
Hör jag, hur Herren
Nalkas mitt tjäll;
Hör jag hans milda
Ljuvliga stämma
Forskande fråga:
"Älskar du mig?"

Älskar du världens
Yrande nöjen,
Älskar du jordens
Glittrande flärd,
Då har du icke
Rum för min kärlek,
Då kan du icke
Älska mig rätt.

Älskar du ärans
Slippriga höjder,
Söker du rykte,
Höghet och glans,
Då kan du icke
Älska din milde
Ödmjuke Jesu
Ringhet och kors!

Älskar du tidens
Flygtiga vinning,
Söker du grusets
Skatter och guld,
Då har den enda
Kostliga pärlan
Ännu ej blivit
Dyrbar för dig.

Älskar du stundens
Glädje och njutning,
Söker du mänskors
Bifall och gunst,
Då kan du icke
Söka din gode
Himmelske Faders
Ära och pris.

O, vill du icke
Giva ditt hjärtas
Innersta kärlek
Evigt åt mig?
O, vill du icke
Följa mig efter,
Tagande på dig
Villigt mitt kors?

Se, vad min kärlek
Gjort dig och gör dig;
Minns, vad jag lidit
Även för dig!
Följ mig från krubbans
Stråbädd till korset:
Hela den vägen
Gick jag för dig!

Älskar du ännu
Blott mina gåvor,
Lär dig allt mera
Älska mig själv!
Gåvorna de är
Kära och dyra,
Men vill du leva,
Vänd dig till mig!


Ursprungligen:
Ofta i qvällens
Tystaste timma
Hör jag, hur Herren
Nalkas mitt tjäll;
Hör jag hans milda
Ljufliga stämma
Forskande fråga:
"Älskar du mig?"

Älskar du verldens
Yrande nöjen,
Älskar du jordens
Glittrande flärd,
Då har du icke
Rum för min kärlek,
Då kan du icke
Älska mig rätt.

Älskar du ärans
Slippriga höjder,
Söker du rykte,
Höghet och glans,
Då kan du icke
Älska din milde
Ödmjuke Jesu
Ringhet och kors!

Älskar du tidens
Flygtiga vinning,
Söker du grusets
Skatter och guld,
Då har den enda
Kostliga perlan
Ännu ej blifvit
Dyrbar för dig.

Älskar du stundens
Glädje och njutning,
Söker du menskors
Bifall och gunst,
Då kan du icke
Söka din gode
Himmelske Faders
Ära och pris.

O, vill du icke
Gifva ditt hjertas
Innersta kärlek
Evigt åt mig?
O, vill du icke
Följa mig efter,
Tagande på dig
Villigt mitt kors?

Se, hvad min kärlek
Gjort dig och gör dig;
Mins, hvad jag lidit
Äfven för dig!
Följ mig från krubbans
Stråbädd till korset:
Hela den vägen
Gick jag för dig!

Älskar du ännu
Blott mina gåfvor,
Lär dig allt mera
Älska mig sjelf!
Gåfvorna äro
Kära och dyra,
Men vill du lefva,
Vänd dig till mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar