torsdag 25 juni 2009

Allt i Kristus

Jag ser en väg, den många gå,
En väg så jämn och bred; (1)
Men, Herre, ser jag rätt därpå,
Den bär i djupet ned.
Bevara mig, o Gud, för den!
Min väg är Kristus (2) – aldrig än
Gavs annan väg till dig igen,
Den vägen vill ja gå. :,:

De skatter världen aktar mest,
Hur passar de för mig?
Hur kan en främling och en gäst
Av dem förnöja sig?
En annan pärla (3)söker jag;
Ack, vad du vill, o Herre, tag,
Blott jag får sjunga dag från dag:
Min pärla Jesus är! :,:

Den ärekrona världen har,
Den må ej blända mig;
Ty ack, dess törnen sitter kvar,
Hur väl de gömma sig.
Jag söker livets krona (4), se,
Den Herren Gud av nåd vill ge
Åt dem, som här känt syndens ve;
Den kronan söker jag. :,:

Det hopp, som dårar världens barn,
Det hjälper mig ej fram;
Det är ju blott en oväns garn,
Som kommer dem på skam. (5)
Mitt hopp är Kristus, Han, blott Han
Mig hjälpa vill och hjälpa kan;
Ty syndare Han tar sig an
Och frälsar dem av nåd. :,:

1, Matt 7:13, 2, Joh 14:6, 3, Matt 13:46
4, 2 Tim 4:8, 5, Fil 3:19


Ursprungligen:
Jag ser en väg, den många gå,
En väg så jemn och bred; (1)
Men, Herre, ser jag rätt derpå,
Den bär i djupet ned.
Bevara mig, o Gud, för den!
Min väg är Kristus (2) – aldrig än
Gafs annan väg till dig igen,
Den vägen vill ja gå. :,:

De skatter verlden aktar mest,
Hur passa de för mig?
Hur kan en främling och en gäst
Af dem förnöja sig?
En annan perla (3)söker jag;
Ack, hvad du vill, o Herre, tag,
Blott jag får sjunga dag från dag:
Min perla Jesus är! :,:

Den ärekrona verlden har,
Den må ej blända mig;
Ty ack, dess törnen sitta qvar,
Hur väl de gömma sig.
Jag söker lifvets krona (4), se,
Den Herren Gud af nåd vill ge
Åt dem, som här känt syndens ve;
Den kronan söker jag. :,:

Det hopp, som dårar verldens barn,
Det hjelper mig ej fram;
Det är ju blott en oväns garn,
Som kommer dem på skam. (5)
Mitt hopp är Kristus, Han, blott Han
Mig hjelpa vill och hjelpa kan;
Ty syndare Han tar sig an
Och frälsar dem af nåd. :,:

1, Matt 7:13, 2, Joh 14:6, 3, Matt 13:46
4, 2 Tim 4:8, 5, Fil 3:19

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar