söndag 21 juni 2009

Är Jesus din?

O, må vi besinna, att tiden är kort,
Att dagarna de har en ände!
Det är ju i sanning, som flöge vi bort,
Och vart vi än blickarna vände,
Bar allting förgängelsens prägel.

Hör skapelsens suckan -- vad ligger i den?
En hemlig, osägelig längtan;
Och känner vi icke densamma igen
I hjärtats förborgade trängtan,
Väl ock i de ljusaste stunder?

Vi har här i världen ej varaktig stad,
Och jorden kan hjärtat ej fylla,
Och anden kan aldrig bli lycklig och glad,
Om Sonen i tron vi ej hylla
Och giver oss själva åt Honom.

Blott den, som har funnit i Honom sin skatt,
Har funnit all salighets källa,
Ett strålande ljus i den mörkaste natt,
Ett hopp, som oss evigt gör sälla
I livet, i döden, i domen.

Så må vi då fråga oss själva en var:
O, månne min egen Han blivit?
Och månne mitt liv uti Honom jag har,
Ja, har jag på allvar mig givit
Åt Honom, som löst mig från skulden?

Men har jag ej kommit - o, komme jag nu
Med skulden, den tusenfalt stora!
Min dyraste Herre och Frälsare, du
Vars kärlek vill ingen förlora,
O, tag mig och fräls mig för evigt!


Ursprungligen:
O, må vi besinna, att tiden är kort,
Att dagarna hafva en ända!
Det är ju i sanning, som flöge vi bort,
Och hvart vi än blickarna vända,
Bär allting förgängelsens pregel.

Hör skapelsens suckan -- hvad ligger i den?
En hemlig, osägelig längtan;
Och känna vi icke densamma igen
I hjertats förborgade trängtan,
Väl ock i de ljusaste stunder?

Vi hafva i verlden ej varaktig stad,
Och jorden kan hjertat ej fylla,
Och anden kan aldrig bli lycklig och glad,
Om Sonen i tron vi ej hylla
Och gifva oss sjelfva åt Honom.

Blott den, som har funnit i Honom sin skatt,
Har funnit all salighets källa,
Ett strålande ljus i den mörkaste natt,
Ett hopp, som oss evigt gör sälla
I lifvet, i döden, i domen.

Så må vi då fråga oss sjelfva en hvar:
O, månne min egen Han blifvit?
Och månne mitt lif uti Honom jag har,
Ja, har jag på allvar mig gifvit
Åt Honom, som löst mig från skulden?

Men har jag ej kommit - o, komme jag nu
Med skulden, den tusenfaldt stora!
Min dyraste Herre och Frälsare, du
Hvars kärlek vill ingen förlora,
O, tag mig och fräls mig för evigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar