lördag 20 juni 2009

Skall du komma till ditt rum i himmelen?

(Ps 15:1)

Skall du komma till det rum
Jesus dig berett?
Skall du se den härlighet
Intet öga sett?
Skall du få din segerpalm
Och din harpa där?
O, besinna dig i dag,
Medan tid än är!

Allt är redo ock för dig,
Vägen är ock fri,
Men betänk, om du ändå
Skulle borta bli!
Jesus dött så visst för dig
Som för "var och en",
Och dig lyser ju ännu
Ordets sanningssken.

Men vad båtar dig till slut
Så osäglig nåd,
Ja, ett rum, bestämt åt dig
I Guds kärleksråd,
Om du aldrig, aldrig skall
Hinna det en gång
Och få stämma in med fröjd
I de frälstas sång?

Mycket kan du mista här,
Men få mer igen:
Gåvor av vad slag som helst
Och hur dyra än.
Men ditt rum i himlen mist,
Allt du mist med det,
Växte idel rosor se´n
Här i dina fjät!

Lyste idel solsken ock
På din levnadsstig,
Log så hela världen än
Strålande mot dig,
Hade du ock skötet fullt
Av all lycka här,
Men i himlen intet rum,
O, hur gick det där!

Ack, så ropa dag och natt:
Gud, bevara mig!
Låt ej hjärtat småningom
Dragas bort från dig!
Och hur helst du leder mig,
Genom ljuvt och lett,
Låt mig komma till det rum
Jesus mig berett!

(Ps 15:1)

Skall du komma till det rum
Jesus dig beredt?
Skall du se den härlighet
Intet öga sett?
Skall du få din segerpalm
Och din harpa der?
O. besinna dig i dag,
Medan tid än är!

Allt är redo ock för dig,
Vägen är ock fri,
Men betänk, om du ändå
Skulle borta bli!
Jesus dött så visst för dig
Som för "hvar och en",
Och dig lyser ju ännu
Ordets sanningssken.

Men hvad båtar dig till slut
Så osäglig nåd,
Ja, ett rum, bestämdt åt dig
I Guds kärleksråd,
Om du aldrig, aldrig skall
Hinna det en gång
Och få stämma in med fröjd
I de frälstas sång?

Mycket kan du mista här,
Men få mer igen:
Gåfvor af hvad slag som helst
Och hur dyra än.
Men ditt rum i himlen mist,
Allt du mist med det,
Växte idel rosor se´n
Här i dina fjät!

Lyste idel solsken ock
På din lefnadsstig,
Loge hela verlden än
Strålande mot dig,
Hade du ock skötet fullt
Af all lycka här,
Men i himlen intet rum,
O, hur gick det der!

Ack, så ropa dag och natt:
Gud, bevara mig!
Låt ej hjertat småningom
Dragas bort från dig!
Och hur helst du leder mig,
Genom ljuft och ledt,
Låt mig komma till det rum
Jesus mig beredt!

1 kommentar:

  1. Tack Lars för ditt arbete med att lägga upp dessa sånger i original! En både kulturhistoriskt och framför allt andligt viktig insats.

    Roligt att Lina fått börja blogga så här 106 år efter sin död! Jag länkar från EFS idag-bloggen.

    Hälsningar Andreas H.

    SvaraRadera