fredag 19 juni 2009

Vad säger de flyende timmarna?

Vad säger de flyende timmarna mig?
De säger att tiden är kort.
De ropa: ”O, käre, försumma ej dig
Och dröm ej din levnadsdag bort!
Förgät ej att skynda till Jesus i tid
Och söka hos Honom den trygghet och frid,
Som ej sviker.”

Vad säger de flyende timmarna mig?
De säger.”Var vaken, o, själ!
O, följ ej de lösa föraktarnas stig
Och bliv ej en lustarnas träl!
Må världen ej dåra och fängsla på nytt
Det hjärta, som en gång dess retelse flytt!
O, var vaken!”

Vad säger de flyende timmarna mig?
De säger: ”Var flitig uti
Det verk, som din Fader har givit åt dig,
Se´n Han dig i Kristus gjort fri!
Var trogen att utså hans himmelska säd,
Och pundet han givit, o, ockra därmed,
Tills Han kommer!”

Vad säger de flyende timmarna mig?
De viskar med vårvindens röst:
”Du ängsliga hjärta, var stilla och tig,
Han lever din salighetströst!
Han lever och råder, din Herre och Gud,
Och vågorna lägger sig än på hans bud
Liksom fordom.”

Vad säger de flyende timmarna mig?
De sjunger: ”Se uppåt med fröjd!
Guds rike går framåt, hvi fruktar du dig?
Se utåt kring dal och kring höjd!
Se, marken begynner att vitna till skörd,
Och lovsångens röst blir allt vidare hörd
Över jorden.”

Vad säger de flyende timmarna mig?
De viskar: ”Han kommer ock snart,
Den vän, som i tron dig trolovat med sig,
Och då skall dig allting bli klart.
Då skall du fullkomligt den kärlek förstå,
Som här till en tid lade korset uppå,
Men ock bar det!”


Ursprungligen:
Hvad säga de flyende timmarna mig?
De säga att tiden är kort.
De ropa: ”O, käre, försumma ej dig
Och dröm ej din lefnadsdag bort!
Förgät ej att skynda till Jesus i tid
Och söka hos Honom den trygghet och frid,
Som ej sviker.”

Hvad säga de flyende timmarna mig?
De säga.”Var vaken, o, själ!
O, följ ej de löse föraktares stig
Och blif ej en lustarnas träl!
Må verlden ej dåra och fängsla på nytt
Det hjerta, som en gång dess retelse flytt!
O, var vaken!”

Hvad säga de flyende timmarna mig?
De säga: ”Var flitig uti
Det verk, som din Fader har gifvit åt dig,
Se´n Han dig i Kristus gjort fri!
Var trogen att utså hans himmelska säd,
Och pundet han gifvit, o, ockra dermed,
Tills Han kommer!”

Hvad säga de flyende timmarna mig?
De hviska med vårvindens röst:
”Du ängsliga hjerta, var stilla och tig,
Han lefver din salighetströst!
Han lefver och råder, din Herre och Gud,
Och vågorna lägga sig än på hans bud
Liksom fordom.”

Hvad säga de flyende timmarna mig?
De sjunga: ”Se uppåt med fröjd!
Guds rike går framåt, hvi fruktar du dig?
Se utåt kring dal och kring höjd!
Se, marken begynner att hvitna till skörd,
Och lofsångens röst blir allt vidare hörd
Öfver jorden.”

Hvad säga de flyende timmarna mig?
De hviska: ”Han kommer ock snart,
Den vän, som i tron dig trolofvat med sig,
Och då skall dig allting bli klart.
Då skall du fullkomligt den kärlek förstå,
Som här till en tid lade korset uppå,
Men ock bar det!”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar