torsdag 24 september 2009

Närmare till dig

Närmare, o Jesu Krist, till dig,
Närmare, vad än det kostar mig,
Närmare i morgon än i går,
Närmare, o Herre, år från år!

Närmare, om korset skulle än
Bli det band, som städs på nytt igen
Binder mig allt fastare vid dig
Och från jorden mera löser mig!

Närmare till dig, om vägen bär
Genom nattens djupa skuggor här;
Vad du nödgas taga, Herre, tag,
Närmare till dig blott städs mig drag!

Närmare till dig och dina sår,
Och när snart jag mina vingar får,
Samma ton ur hjärtat tränger sig:
Närmare till dig, till dig, till dig!



Ursprungligen:
Närmare, o Jesu Krist, till dig,
Närmare, hvad än det kostar mig,
Närmare i morgon än i går,
Närmare, o Herre, år från år!

Närmare, om korset skulle än
Bli det band, som städs på nytt igen
Binder mig allt fastare vid dig
Och från jorden mera löser mig!

Närmare till dig, om vägen bär
Genom nattens djupa skuggor här;
Hvad du nödgas taga, Herre, tag,
Närmare till dig blott städs mig drag!

Närmare till dig och dina sår,
Och när snart jag mina vingar får,
Samma ton ur hjertat tränge sig:
Närmare till dig, till dig, till dig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar